Společnost JCB slaví významné výročí v oboru nakladačů
Společnost JCB slaví 50 let výroby kolových nakladačů – a hned rekordním objemem produkce.
Během oněch pěti dekád došlo k neuvěřitelnému rozšíření nabídky výrobce, který zavedl řadu špičkových technologií a získal si celosvětově silnou pozici v oboru nakladačů.
Společnost vstoupila na trh s kolovými nakladači prostřednictvím akvizice britské firmy Chaseside Engineering, jež tehdy vyráběla sedm typů strojů s pevnými nápravami. Stěhování výrobních linek z její továrny v Blackburnu (Lancashire) trvalo několik měsíců, takže první rok výroby nakladačů v plném rozsahu v rozšířené továrně společnosti JCB v Rocesteru (Staffordshire) se rozběhl až začátkem roku 1969. V tomto prvním roce vyrobila rozbíhající se divize kolových nakladačů pouhých 298 strojů, které vesměs zamířily na domácí trh.
V době svého 50. výročí vyrábí společnost JCB kolové nakladače po tisících, a to na výrobních linkách po celém světě včetně Velké Británie, Indie, Brazílie nebo Číny. Letos zároveň slaví 20. výročí otevření nové továrny JCB v Cheadlu (Staffordshire), která se specializuje právě na výrobu kolových nakladačů.
Tim Burnhope, ředitel společnosti JCB pro inovace a rozvoj, k tomu říká: „Za posledních 50 let se nabídka kolových nakladačů JCB stala významnou částí našeho portfolia produktů. Padesát let je dlouhá doba, nicméně náš pohled míří kupředu do budoucna a naším úsilím je posunovat naše produkty na stále vyšší úroveň díky inovacím. Zlomovým momentem v historii výroby nakladačů bylo zavedení prostorné kabiny CommandPlus, která díky novému konstrukčnímu řešení přináší obsluze mnohem vyšší komfort ovládání stroje. Dnes společnost JCB nabízí 25 různých modelů kolových nakladačů, které vyrábíme na třech kontinentech. Díky naší široké nabídce máme velmi dobrou pozici pro další zvyšování prodejů v odvětví, které již tři roky po sobě po celém světě rychle roste.“
První stroje vlastní konstrukce představila společnost JCB v roce 1971. Jednalo se o modely 413 a 418, jež nahradily dosavadní modely značky Chaseside. Nové nakladače měly kabinu osazenou na přední části kloubového podvozku, což obsluze umožňovalo lepší výhled pracovní prostor. Kromě toho měly výkyvný středový kloub, který zajišťoval neustálý kontakt všech čtyř kol s terénem a tedy maximální záběr.
Zároveň společnost JCB uvedla na trh pásový nakladač model 110, který byl prvním strojem svého druhu vybaveným hydrostatickou převodovkou a dvojitým pákovým ovládáním. Právě tento stroj získal v roce 1972 jako první ocenění Design Council Award. Vývoj pásových nakladačů nadále pokračoval a výsledkem byly modely 112 a 114.
V roce 1973 byly uvedeny na trh modely 423 a 428, jejichž prostřednictvím společnost JCB vstoupila do sektoru těžších strojů. O rok později obdržela společnost JCB další ocenění Design Council, a sice za model 418; prakticky nová divize tak získala již druhé ocenění během dvou let.
Začátkem 80. let nastala další expanze divize díky kompaktoru 428. Tehdy si společnost JCB uvědomila, že různá průmyslová odvětví vyžadují individuální specifikace strojů, a tento přístup si zachovala dodnes, kdy vyrábí speciální modely pro stavebnictví, těžbu v lomech, nakládání s odpady a zemědělství. První model JCB 410 Farm Master byl uveden na trh již v roce 1983; společnost tím potvrdila svůj rozvíjející se vztah se zemědělskou komunitou, který trvá od jejího založení v roce 1945.
Následovaly modely 420 a 430, které díky zavedení čtyřramenného ústrojí posunuly celé odvětví opět kupředu. Rovnoběžné uspořádání zdvihacích ramen se osvědčilo jako zásadní prvek zejména při manipulaci s materiály. Společnost JCB stále nabízí zákazníkům volbu mezi čtyřramennou nebo tzv. „Z“ kinematikou, které u většiny modelů upřednostňují zejména lomaři.
Dalším sektorem, se kterým společnost JCB udržuje úzké vztahy, je armáda; prvním počinem byl model 410M-1B, představený v roce 1984. Kromě speciální konstrukce, která vyhovovala potřebám vojenského použití, byl každý stroj dodáván s náhradními díly v celkové hodnotě £1000, aby bylo možno zajistit nepřetržitý provoz stroje v odlehlých a hůře dostupných oblastech.
Společnost JCB pokračovala v rozšiřování nabídky kolových nakladačů a v roce 1987 vstoupila do kompaktní třídy. Prvním lehčím nakladačem JCB byl model 406, který měl jako první kabinu uloženou na zadní části kloubového podvozku. V roce 1989 přibyl další model 408 a v roce 1990 pak model 408 Farm Master.
Povzbuzena úspěchem kompaktních modelů se společnost JCB pustila do inovací těžších nakladačů a v roce 1994 představila modely 411, 412S a 416. Všechny nové modely byly vybaveny výrazně vylepšenou kabinou obsluhy, osazenou poprvé na zadní části podvozku. Již o rok později následovaly modely 414S, 426 a 436ZX a první teleskopický kolový nakladač JCB 409TM (Telemaster). Po 22 letech na špici v oblasti teleskopických strojů došla společnost JCB k logickému rozhodnutí spojit přednosti podvozku kolového nakladače a teleskopického výložníku manipulátoru divize Loadall. Výsledkem je kombinace univerzálnosti teleskopického výložníku a přesného ovládáním kloubového šasi.
V roce 1996 až 1997 následovaly další kompaktní modely a díky zavedeným inovacím výrobce prestižní ocenění Queen’s Award for Export Achievement, po němž následovala stříbrná medaile od Royal Agricultural Society of England za model 412 Farm Master Servo Plus. Do nabídky přibyl nový špičkový model 456ZX, který doplňovaly hydrostatické kompaktní modely 410ZX a 411ZX a dva další modely Telemaster – TM200 a TM270.
Jestliže byl 1997 významným rokem představení nových produktů, rok 1999 byl naopak nabitý událostmi v našem obchodním životě – tehdy se společnost stěhovala do nově vybudovaných prostor v Cheadlu v hrabství Staffordshire. Závod v ceně desítek milionů liber, který vyrábí pod jménem JCB Earthmovers, se brzy osvědčí jako základní faktor pro expanzi výroby a růst prodejů.
Začátkem 3. tisíciletí již měla nabídka kolových a teleskopických nakladačů JCB na trhu pevnou pozici – přibyly hydrostatické kompakty 407, 408, 409, nový TM300 Telemaster a těžký nakladač 456HT. V roce 2006 získala společnost JCB Earthmovers další ocenění Queen’s Award for Enterprise v kategorii mezinárodního obchodu a v roce 2009 tento úspěch zopakovala.
Řada vlastních motorů Dieselmax, montovaných do celé řady nakladačů, byla též využita k pohonu speciálně upraveného vozu, který v roce 2006 dosáhl pozemního rychlostního rekordu s naftovým pohonem. Společnost JCB se prosadila coby špičkový světový výrobce motorů.
Vrcholem první dekády nového století bylo představení vojenských kolových nakladačů 436E-M (Military) a 436E-MWW (Medium Winterised Waterproof). Varianta MWW byla prvním kompletně vodotěsným strojem upraveným pro zimní podmínky.
Stejně jako v ostatních divizích společnosti JCB bylo zapotřebí věnovat značnou část druhé dekády tohoto století snaze o dodržení legislativních požadavků na emise výfukových plynů. Kolové nakladače JCB vyhověly přechodným úrovním 3, 4i a 4final. V letech 2019 a 2020 JCB postupně zavádí pro zákazníky v Evropě modely vyhovující normě Stage V.
V roce 2014 JCB představila zbrusu novou kabinu CommandPlus, která znamenala začátek nové éry v oblasti konstrukce kabiny. Výkonný model JCB 457 byl prvním strojem vybaveným touto zcela novou bezpečnou a komfortní kabinou. Základem nové konstrukce kabin ROPS jsou A-sloupky vysunuté dopředu ve stejné šířce jako zadní sloupky. Výsledkem je větší a vzdušnější vnitřní prostor s panoramatickým čelním sklem. Nakladač nabízí koncept Command Driving Position s novým provedením pedálů, nastavitelným sloupkem řízení a ovládáním hydrauliky jako součást sedadla strojníka.
V tomto desetiletí se zároveň rozvíjela i nabídka kolových nakladačů JCB, do níž nově přibyly jak větší, tak i menší modely. Největší nakladač – model 467 – byl představen v roce 2012, zatímco nejmenší model 403 sjel z výrobního pásu v roce 2017.
Společnost zároveň pokračovala v expanzi ve světě. V roce 2012 zahájila výrobu nového závodu v Indii. V roce 2014 spustila společnost JCB v Brazílii výrobu nakladače 426. V poslední době rozjela společnost JCB výrobu kolových nakladačů v Číně.
V současné době JCB přizpůsobuje rozsáhlý výrobní sortiment legislativním a zákaznickým požadavkům. Postupně zavádí výrobu pohonných jednotek vyhovujících emisní normě Stage V. Výroba nakladačů JCB Earthmovers zároveň dosahuje rekordních hodnot a nejeví zatím žádné známky zpomalení.
BLAHOPŘEJEME SPOLEČNOSTI JCB....JEN TAK DÁL!